Tuesday, 28 October 2025

ISTE Framework

Apa itu ISTE Framework?

ISTE (International Society for Technology Educationl) Framework ialah satu rangka piawaian (standards) antarabangsa yang digunakan untuk membimbing pendidik, pelajar, pentadbir dan pembangun teknologi pendidikan dalam penggunaan teknologi secara berkesan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Ia bukan semata-mata mengajar cara menggunakan teknologi, tetapi bagaimana teknologi digunakan untuk meningkatkan pembelajaran, kreativiti, kemahiran abad ke-21, dan penyelesaian masalah.


Tujuan Utama ISTE Framework

  1. Membina kemahiran digital yang relevan dengan keperluan pembelajaran dan kerjaya masa kini.

  2. Mengintegrasikan teknologi secara berstrategi, bukan hanya sebagai alat tambahan.

  3. Menggalakkan inovasi dalam kaedah pendidikan.

  4. Membantu guru merancang pembelajaran berasaskan teknologi yang bermakna.

  5. Membangunkan pelajar menjadi pengguna teknologi yang aktif, etis dan berwawasan.



Tiga Komponen Utama ISTE Standards iaitu :

ISTE untuk Pelajar
Tujuh (7) piawaian International Society for Technology in Education (ISTE) untuk Pelajar (Students), yang disusun menurut sumber rasmi ISTE.

1. Empowered Learner (Pembelajar Berdaya Saing / Pembelajar Kendiri Berupaya)
Pelajar memanfaatkan teknologi untuk mengambil peranan yang aktif dalam memilih, mencapai, dan menunjukkan tahap penguasaan terhadap matlamat pembelajaran mereka, berasaskan pemahaman daripada sains pembelajaran.

2. Digital Citizen (Warganegara Digital)
Pelajar mengenali hak, tanggungjawab dan peluang dalam menjalani kehidupan, pembelajaran serta pekerjaan dalam dunia digital yang saling berhubung, dan mereka bertindak serta menjadi model teladan dengan cara yang selamat, sah dari segi undang-undang dan beretika.

3. Knowledge Constructor (Pembina Pengetahuan)
Pelajar menilai dan menyusun secara kritikal pelbagai sumber menggunakan alat digital untuk membina pengetahuan, menghasilkan artifak kreatif dan mewujudkan pengalaman pembelajaran yang bermakna untuk diri mereka dan orang lain.

4. Innovative Designer (Pereka Inovatif)
Pelajar menggunakan pelbagai teknologi dalam proses reka bentuk untuk mengenal pasti dan menyelesaikan masalah dengan menghasilkan penyelesaian yang baharu, berguna atau bersifat imaginatif.

5. Computational Thinker (Pemikir Komputasional)
Pelajar membangunkan dan menggunakan strategi untuk memahami serta menyelesaikan masalah dengan cara yang memanfaatkan kaedah teknologi bagi mengembangkan dan menguji penyelesaian.

6. Creative Communicator (Komunikator Kreatif)
Pelajar berkomunikasi dengan jelas dan mengekspresikan idea mereka secara kreatif untuk pelbagai tujuan, menggunakan platform, alat, gaya, format dan media digital yang sesuai dengan matlamat mereka.

7. Global Collaborator (Kolaborator Global)
Pelajar menggunakan alat digital untuk memperluas perspektif mereka dan memperkayakan pembelajaran mereka melalui kerjasama dengan orang lain di dalam dan luar komuniti mereka.


Rajah 1 : ISTE for students


ISTE untuk Guru
Tujuh piawaian (standards) daripada International Society for Technology in Education (ISTE) untuk Pendidik (Educators), berdasarkan edisi rasmi seperti yang disarankan dalam buku oleh Helen Crompton (“ISTE Standards for Educators: A Guide for Teachers and Other Professionals”, 2017). 

  1. Learner
    Pendidik terus meningkatkan amalan profesional mereka dengan belajar bersama orang lain serta meneroka amalan terbukti dan menjanjikan yang memanfaatkan teknologi untuk memperbaiki pembelajaran pelajar. 

  2. Leader
    Pendidik mengambil peluang untuk menjadi pemimpin yang menyokong pemberdayaan pelajar dan kejayaan mereka, serta memperbaiki pengajaran dan pembelajaran melalui penggunaan teknologi. 

  3. Citizen
    Pendidik mengilhami pelajar untuk menyumbang secara positif dan bertanggungjawab dalam dunia digital, serta bertindak sebagai teladan dalam penggunaan teknologi yang selamat, sah dan etika. 

  4. Collaborator
    Pendidik memperuntukkan masa untuk berkolaborasi dengan rakan sejawat dan pelajar dalam usaha memperbaiki amalan pengajaran, menemui dan berkongsi sumber dan idea serta menyelesaikan masalah bersama. 

  5. Designer
    Pendidik mereka bentuk pengalaman pembelajaran yang autentik dan berasaskan pelajar yang menggunakan teknologi untuk menyokong pembelajaran aktif, inklusif dan bermakna. 

  6. Facilitator
    Pendidik memudahkan pembelajaran dengan teknologi untuk menyokong pencapaian matlamat penguasaan pelajar—termasuk memupuk kreativiti, pemikiran komputasional dan penglibatan pelajar secara aktif dalam pembelajaran. 

  7. Analyst
    Pendidik memahami dan menggunakan data untuk memandu pengajaran mereka dan menyokong pelajar mencapai matlamat pembelajaran—termasuk menyediakan penilaian alternatif, penggunaan teknologi untuk penilaian dan penggunaan data untuk mempersonalisasi pembelajaran. 


Rajah 2 : ISTE for Educators


ISTE untuk Pentadbir
Lima (5) Standard ISTE untuk Pemimpin Pendidikan (ISTE Standards for Education Leaders), berdasarkan dokumen rasmi International Society for Technology in Education (ISTE, 2018) dan buku panduan oleh Helen Crompton (2017).


1. Pemimpin Visi Strategik (Equity and Citizenship Advocate)

Pemimpin pendidikan memperjuangkan kesamarataan akses, penggunaan, dan peluang pembelajaran digital untuk semua pelajar serta komuniti sekolah. Mereka membangunkan dasar dan strategi bagi memastikan teknologi digunakan secara inklusif, selamat, dan beretika.

2. Agen Pembelajaran (Empowering Leader / Learning Catalyst)

Pemimpin pendidikan menggalakkan budaya pembelajaran berterusan dalam kalangan guru dan staf dengan memberi sokongan latihan, bimbingan profesional, serta ruang inovasi pedagogi berasaskan teknologi.

3. Visionary Planner (Perancang Visi Strategik)

Pemimpin mereka bentuk dan melaksanakan visi jangka panjang untuk penggunaan teknologi pendidikan yang menyeluruh dan mampan. Mereka melibatkan komuniti sekolah dalam perancangan strategik, menilai sumber, serta menilai impak inovasi teknologi terhadap hasil pembelajaran.

4. System Designer (Pereka Sistem Pendidikan Digital)

Pemimpin membina struktur, dasar, dan amalan sistematik yang menyokong integrasi teknologi dalam semua aspek organisasi pendidikan. Ini termasuk pengurusan sumber, infrastruktur digital, serta dasar keselamatan dan privasi data pelajar.

5. Connected Learner (Pembelajar Profesional yang Terhubung)

Pemimpin menunjukkan komitmen terhadap pembelajaran berterusan dengan terlibat dalam komuniti pembelajaran profesional di peringkat tempatan dan global. Mereka menggunakan rangkaian digital untuk berkongsi amalan terbaik, memperkukuh kepimpinan digital, dan menginspirasi inovasi dalam pendidikan.


Rajah 3 : ISTE for Education Leaders


Rujukan :

1. ISTE Standards for Students (versi rasmi)

2. Crompton, H., & Burke, D. (2024). The Nexus of ISTE Standards and Academic Progress: A Mapping Analysis of Empirical Studies. TechTrends, 68, 711-722.

3. Helen Crompton (“ISTE Standards for Educators: A Guide for Teachers and Other Professionals”, 2017).

4. International Society for Technology in Education. (2018). ISTE Standards for Education Leaders. Eugene, OR: ISTE.

5. Crompton, H. (2017). ISTE Standards for Educators: A Guide for Teachers and Other Professionals. Eugene, OR: ISTE.

No comments:

Post a Comment