Apa itu “Digital Competency Framework”
Mengikut Council Recommendation on Key Competences for Life -long Learning , 2018 terdapat lima bidang utama (Dimension 1) dalam DigComp Framework iaitu :
1. Literasi Maklumat dan Data (Information and Data Literacy)
Keupayaan untuk mengenal pasti keperluan maklumat, mencari serta mendapatkan data, maklumat dan kandungan digital yang relevan. Individu perlu menilai kesesuaian dan kebolehpercayaan sumber serta kandungannya. Selain itu, kemahiran untuk menyimpan, mengurus dan menyusun data, maklumat dan kandungan digital dengan sistematik juga menjadi sebahagian daripada kecekapan ini.
2. Komunikasi dan Kolaborasi (Communication and Collaboration)
Keupayaan untuk berinteraksi, berkomunikasi dan berkolaborasi melalui teknologi digital dengan mengambil kira kepelbagaian budaya dan generasi. Ia juga melibatkan penyertaan aktif dalam masyarakat melalui perkhidmatan digital awam dan swasta serta amalan kewarganegaraan digital yang bertanggungjawab. Kompetensi ini turut merangkumi keupayaan mengurus kehadiran digital, identiti serta reputasi dalam talian dengan selamat dan beretika.
3. Penciptaan Kandungan Digital (Digital Content Creation)
Keupayaan untuk menghasilkan dan menyunting kandungan digital secara kreatif dan bermakna. Ini termasuk keupayaan menambah baik dan mengintegrasikan maklumat atau kandungan baharu ke dalam pengetahuan sedia ada dengan memahami cara penggunaan hak cipta dan lesen. Selain itu, individu juga perlu mengetahui cara memberikan arahan yang jelas kepada sistem komputer (contohnya melalui pengaturcaraan asas atau automasi digital).
4. Keselamatan (Safety)
Keupayaan melindungi peranti, kandungan, data peribadi dan privasi dalam persekitaran digital. Ia turut merangkumi kepekaan terhadap keselamatan fizikal dan psikologi semasa menggunakan teknologi digital. Pengguna juga perlu sedar akan impak sosial teknologi terhadap kesejahteraan dan keterangkuman sosial, serta memahami kesan alam sekitar akibat penggunaan dan pembuangan teknologi digital.
5. Penyelesaian Masalah (Problem Solving)
Keupayaan mengenal pasti keperluan dan permasalahan dalam persekitaran digital serta mencari jalan penyelesaian terhadap isu konseptual dan situasi masalah menggunakan teknologi. Ia juga melibatkan penggunaan alat digital untuk memperbaharui proses dan menghasilkan inovasi produk. Tambahan pula, individu perlu sentiasa berupaya mengikuti perkembangan terkini dalam dunia digital (up-to-date with digital evolution) melalui pembelajaran berterusan.
Terdapat 21 kompetensi yang berkaitan dengan lima bidang utama tersebut, dan tajuk serta deskriptornya diperincikan dalam Dimensi 2 (Dimension 2). Apabila digabungkan, Dimensi 1 dan Dimensi 2 membentuk model rujukan konseptual (conceptual reference model) bagi kerangka kompetensi digital ini seperti dibawah :
Melalui satu kajian berkaitan DigComp Fremawork dapat dilihat seperti dibawah :
Penemuan utama: 11 isu utama kompetensi digital yang dikenal pasti, antaranya:
-
Personal attributes (sikap, ciri peribadi)
-
Pendidikan/kelulusan pendidik
-
Tahap keyakinan dan kesediaan
-
Sikap terhadap teknologi
-
Kekurangan pembangunan profesional
-
Pengetahuan asas komputer dan literasi teknikal yang tidak mencukupi/terhad pendedahan
-
Kurangnya pengalaman mengajar
-
Sumber terhad/infrastruktur lemah
-
Kekangan masa untuk persiapan bahan digital
-
Ciri institusi (organisasi)
-
Konteks (lokasi, pengurusan, budaya)
Ulasan saya berkaitan kajian ini dengan membuat beberapa pemerhatian dan refleksi terhadap kajian ini:
-
Kekuatan kajian
-
Kajian ini penting kerana ia memberi gambaran negara-Malaysia spesifik terhadap cabaran pendidik dalam era IR4.0 — bukan hanya teori generik tetapi konteks tempatan.
-
Metodologi SLR membolehkan pengumpulan dan sintesis daripada pelbagai kajian sebelum ini, memberikan “snapshot” yang lebih luas dan boleh dipercayai.
-
Penemuan yang jelas mengenai kategori cabaran (11 isu) memberikan asas yang baik bagi pembuat dasar atau institusi pendidikan untuk merangka intervensi.
-
-
Keterbatasan / ruang untuk penambahbaikan
-
Walaupun SLR memberikan gambaran luas, ia bergantung kepada kajian-kajian terdahulu yang mungkin mempunyai kaedah berbeza, populasi berbeza, atau konteks yang tidak delimiti secara seragam. Ini boleh menjejaskan tahap keseragaman dalam pencapaian kesimpulan.
-
Kajian ini lebih menekankan halangan (barriers) atau isu kompetensi digital, tetapi kurang menonjolkan kemahiran spesifik yang perlu dipertingkatkan serta strategi intervensi yang terbukti berkesan dalam konteks Malaysia.
-
Fokus pada “pendidik” sahaja — iaitu guru atau pensyarah — agak terbatas jika dibandingkan dengan semua warga pendidikan (misalnya pentadbir sekolah, pelajar, komuniti).
-
Data rupa-rupa bukan kajian empirik berskala besar (contoh: soal selidik langsung) dalam konteks ini — bergantung pada sintesis literatur sahaja.
-
-
Implikasi praktikal
-
Untuk institusi pendidikan (sekolah, kolej, universiti) di Malaysia, senarai 11 isu ini boleh dijadikan ‘checklist’ untuk semakan sendiri: “Adakah guru/guru saya/pendidik saya mempunyai pendedahan mencukupi?”, “Adakah pembangunan profesional digital sedang dilaksanakan?”, “Adakah infrastruktur dan masa disediakan untuk persiapan bahan digital?”
-
Dari aspek dasar (policy), kerajaan atau Lembaga Pendidikan boleh mempertimbangkan untuk memberikan program pembangunan profesional berstruktur yang alamat isu nombor 5 (kemahiran profesional), nombor 6 (pengetahuan asas dan pendedahan), dan nombor 8 (sumber/infrastruktur) sebagai keutamaan.
-
Dari sudut pembangunan kerangka kompetensi digital (digital competency framework), hasil kajian ini menyarankan bahawa kerangka yang baik tidak sekadar menyenaraikan kemahiran “teknikal”, tetapi perlu merangkumi aspek sikap, pengalaman, konteks institusi dan budaya digital.
-
-
Saranan saya untuk kerangka kompetensi digitalBerdasarkan kajian ini, saya mencadangkan bahawa apabila institusi di Malaysia merangka kerangka kompetensi digital, ia sebaiknya mengandungi lima dimensi atau domain berikut, yang wajar divariasi dan disesuaikan mengikut konteks:
-
Domain 1: Literasi Teknologi Asas & Pengetahuan Digital – pendidik mempunyai pengetahuan asas komputer, platform digital, aplikasi pembelajaran dalam talian.
-
Domain 2: Penciptaan Kandungan Digital & Penyelesaian Masalah (Digital Content & Problem-Solving) – bukan hanya menggunakan alat, tetapi mampu menghasilkan bahan digital, menyelesaikan cabaran teknologi.
-
Domain 3: Komunikasi, Kolaborasi & Etika Digital – kemampuan berkolaborasi secara dalam talian, memahami keselamatan siber, hak cipta, etika.
-
Domain 4: Sikap, Keyakinan & Kesediaan Mengubah – mempunyai sikap positif terhadap teknologi, keyakinan untuk mencuba, kesediaan untuk berubah paradigma pengajaran.
-
Domain 5: Konteks & Kepimpinan Digital – memahami peranan institusi, mempunyai sokongan infrastruktur, masa, bahan serta kepimpinan yang menyokong transformasi digital.
-
Kesimpulan kajian oleh Abdul Halim et al. ini memberikan sumbangan penting dalam memahami “apa yang menghalang” pendidik di Malaysia daripada mencapai kompetensi digital dalam era IR4.0. Namun, untuk bergerak dari “memahami masalah” ke “menyelesaikan masalah”, institusi perlu menggunakan hasil kajian sebagai dasar bagi merangka kerangka, program latihan dan polisi yang tepat. Untuk kerangka kompetensi digital berjaya, ia perlu menyertakan aspek teknikal, sikap, pengalaman serta konteks organisasi/institusi — bukan hanya senarai kemahiran.
No comments:
Post a Comment